Legrand Nederland werkt samen met Blue City aan circulair product

Legrand Nederland werkt samen met Blue City aan circulair product
Busbar wordt ‘power infrastructure as a service’

06/06/2019 - 08:47

Legrand deed onlangs mee in het Living Lab Bouwstof van circulaire hotspot Blue City in Rotterdam. Doel? Binnen 150 dagen een circulair product ontwikkelen dat de potentie heeft om op de markt te kunnen worden gebracht. Afgelopen maandag werd het gepresenteerd. Lion van Nuenen van Legrand vertelt over zijn ervaringen in het Living Lab en zijn circulaire busbar.

Lion van Nuenen, Market Manager - Utiliteit & Industrie

“Vanuit onze strategie past het om continu te innoveren”, stelt Van Nuenen. “Dat willen we ook op een duurzame wijze doen. Vandaar dat we zijn ingestapt in het Living Lab om concreet aan de slag te gaan met de ontwikkeling van een circulair product.” Volgens Van Nuenen speelt een duurzame bedrijfsstrategie mee in het verkrijgen van draagvlak bij de directie om deel te nemen. “Want draagvlak is de eerste cruciale stap”, heeft Lion van Nuenen ervaren. “Je kunt in een hoekje van je bedrijf wel ‘even lekker gaan innoveren’, maar als je verder niemand binnen je organisatie meekrijgt, dan is het verloren tijd.”

Product leent zich voor circulaire propositie

Van Nuenen en zijn team kozen ervoor om voor een busbar een circulaire propositie te ontwikkelen. Dit is een spanningsrail in een gebouw waarvandaan op een eenvoudige manier stroompunten kunnen worden afgetakt, door gebruik te maken van aftakkasten. “We zochten een product dat voldoende impact heeft. Bovendien leent het product zich goed voor een circulaire propositie, omdat het relatief eenvoudig te demonteren is”, aldus Van Nuenen. “Daarnaast weten we bij de sloop van een gebouw nu niet wat ermee gebeurt, terwijl onderdelen goed te hergebruiken zijn.”

Kritisch op greenwashing

Na een zogenoemde designsprint werd het idee aan een aantal potentiële klanten voorgelegd. “Klanten zijn kritisch op greenwashing”, ervoer Van Nuenen. “Ze zijn in het verleden overspoeld met icoontjes en groene stickertjes. Je moet dus echt met een goede oplossing komen om ze enthousiast te maken.”

Foto's gemaakt door Mark Bolk, BlueCity

Verminderen van materiaalgebruik

De weg naar een circulair product begint bij het verminderen van de grondstoffen en materialen en het reduceren van het energiegebruik. “We kunnen bijvoorbeeld de busbar opnieuw gebruiken. Nu wordt de busbar gerecycled. Dat is zonde, want vaak functioneert het product nog prima. Daarnaast kunnen we het product energiezuiniger maken zodat de busbar beter geschikt is voor latere uitbreidingen. We denken graag in een vroeg traject met de klant mee om zodoende de meest geschikt oplossing te vinden.”

Hergebruik

Daarnaast wil Van Nuenen de busbars meer gaan hergebruiken. “Negentig procent van de busbars is nog prima te gebruiken als een gebouw wordt gesloopt. Die kunnen zo weer ons magazijn in. Die overige tien procent kunnen we repareren of refurbishen.” Door sensoren te plaatsen die de temperatuur van de afzonderlijke onderdelen gedurende de gebruiksfase meten, kan de staat van de busbar elementen worden gemonitord. Te warm betekent vervangen. “Daar gaat een voorspellende waarde vanuit. Zo kun je het product langer gebruiken en alleen die onderdelen vervangen die aan vervanging toe zijn”, vertelt Van Nuenen.

As a service

Verder verandert het verdienmodel. Een busbar wordt niet verkocht, maar het wordt aangeboden als dienst: power infrastructure as a service. Van Nuenen: “We gaan toe naar een vast bedrag per jaar voor de elektriciteitsinfrastructuur. En een variabel bedrag dat afhankelijk is van het aantal aftakkingen en stroompunten.” Dit servicemodel werpt een eigendomsvraag op: “De rollen en machtsverhoudingen veranderen. Wie doet wat op welk moment en wie is wanneer verantwoordelijk. Die rollen zullen we moeten herdefiniëren. Daar kun je heel lang over nadenken, maar je gaat het pas ervaren als je mee aan de slag gaat.”

Het verhaal valt goed

Voorzichtig probeert Lion Van Nuenen zijn klanten al warm te maken voor de nieuwe circulaire propositie. “Het verhaal valt goed.” Vrijblijvend is het niet. “We hebben de ambitie om er binnen korte tijd twee tenders mee te winnen.”