'Never change a winning team'

'Never change a winning team'
Legrand en Lindeman gaan samen voor een optimale klantenservice

15/12/2020 - 14:03

Om een oplossing op maat voor ieder project te ontwikkelen en een optimale klantenservice te garanderen, doet Legrand beroep op een sterk en uitgebreid partnernetwerk. Ruim 35 jaar geleden begon Legrand een samenwerking met Lindeman, een toonaangevende paneelbouwer uit Amsterdam. Aanvankelijk was dat alleen op het gebied van schakelmateriaal, maar de laatste vijf jaar ook voor projecten met verdeelinrichtingen. En die samenwerking loopt momenteel als een trein. Arjan Brabander, directeur van Lindeman, en Tino van der Veen, teamleider productspecialisme van Legrand, leggen uit wat hun samenwerking zo bijzonder maakt.

Arjan: “Lindeman werd 52 jaar geleden opgericht, waarbij we ons door de jaren heen evolueerden van een handelsonderneming naar een gespecialiseerde paneelbouwer, voornamelijk actief in utiliteitsbouw en de industriële automatisering. We werken al 35 jaar samen met Legrand voor de aanlevering van schakelmateriaal. Zo’n vijf jaar geleden startten we ook een samenwerking voor verdeelinrichtingen. In korte tijd slaagde Legrand erin om uit te groeien tot onze grootste leverancier qua paneelbouw. En dat is geen toeval…”

Tino vult aan: “Dankzij onze jarenlange samenwerking kennen we elkaar door en door. Destijds spraken we af om elk op een natuurlijke, organische manier te groeien, zodat we op een gezonde manier vertrouwen opbouwden bij onze gezamenlijke klanten. En daar plukken we nu nog steeds de vruchten van.”

Wederzijdse waardering en begrip

Waarom vinden de medewerkers van Lindeman de samenwerking met de Legrand-collega’s zo prettig? “De proactieve houding en servicegerichtheid van de Legrand-collega’s waarderen wij enorm. Typisch voor paneelbouw is het kort op de bal spelen bij projecten. Zodra we een aanvraag ontvangen, moeten we snel schakelen om een offerte te maken en – na akkoord van de klant – een verdeelinrichting te bouwen. Met Legrand hebben we een partner die steeds met ons meedenkt om voor klanten de juiste oplossing uit te ontwikkelen.”, aldus Arjan.

Ook Tino is zeer enthousiast over de goede onderlinge verstandhouding: “Onze samenwerking met Lindeman verloopt in goede harmonie. Omdat we elkaar constant op een constructieve manier feedback geven, brengen we elkaar naar een hoger niveau op het gebied van expertise en materiaalkennis. Die open communicatie zorgt ervoor dat we onze klanten nog beter kunnen helpen bij de voorbereiding, bouw en installatie van de verdeelinrichtingen.”

Productkwaliteit en expertise

Klanten van Legrand en Lindeman kunnen met een gerust gevoel de taken uit handen geven: bij een project zorgt de samenwerking tussen beide bedrijven voor een uitstekende service. Arjan: “Het gebeurt vaak dat we voor een specifieke opdracht de krachten bundelen voor het voorbereidende werk en de bijhorende berekeningen. Dit levert onze klanten een aanzienlijke tijdsbesparing op, omdat hij één vast aanspreekpunt heeft. Die werkwijze is trouwens de beste garantie voor een gezonde langetermijnrelatie met onze klanten.”

Tino benadrukt ook het belang van hoogwaardige producten in combinatie met een gedegen kwaliteitssysteem: “De paneelbouwer ontwerpt de verdeler in de software van Legrand volgens de specificaties van de klant. Vervolgens levert Legrand de componenten via de groothandel, samen met uitgebreide montage instructies, technische trainingen en werkplaatshandboeken. Nadien gaat de paneelbouwer aan de slag met het bouwen en testen van de verdeler. Tijdens dit hele proces zijn er diverse toetsmomenten waar gecheckt wordt of aan de kwaliteitsstandaard wordt voldaan. Dit leidt tot duurzame oplossingen die een uitstekende investering blijken te zijn. Dankzij het zeer uitgebreide assortiment kunnnen we steeds een complete oplossing bieden voor de elektrotechnische infrastructuur van een project.”

Oplossingen op maat

Lindeman en Legrand gaan tot het uiterste voor oplossingen op maat voor klanten. Volgens Arjan is die ‘custommade’-aanpak typisch voor de paneelbouw: “Geen verdeelkast is hetzelfde, zeker niet bij grotere projecten. Samen met Legrand tekenen we voor iedere klant letterlijk de lijnen uit van het maatwerk dat hij of zij graag wenst. Ook voor installateurs zijn we waardevolle sparring partners. Die aanpak van A tot Z – met kennis van zaken – wordt enorm gewaardeerd.”

‘Never change a winning team’

Ook in de toekomst hopen Lindeman en Legrand elkaar naar een nog hoger niveau te brengen, met een optimale service en tevreden klanten als ultieme doel. Tino vindt die wisselwerking – zowel op inhoudelijk, technisch als commercieel vlak – de mooiste manier van samenwerken: “In feite kunnen we niet zonder elkaar voor het aanbieden van een optimale service en het opbouwen van duurzame klantenrelaties. Vanuit Legrand delen we onze technische know-how en productkennis dan ook graag met onze Lindeman-collega’s. Zo bezorgen we hen bijvoorbeeld regelmatig nuttige montagehandleidingen, technische analyses en informatie over kwaliteitsnormen.”

Arjan vult aan: “We leggen de lat steeds wat hoger voor elkaar, waarbij we, indien mogelijk, op zoek gaan naar ruimte voor kleine technische verbeteringen. Dit continue analyseproces is iets waar onze klanten niet zoveel van merken, maar dat wel het verschil maakt ten opzichte van concullega’s. We hebben respect voor elkaars werkwijze, en dat maakt onze samenwerking zo uniek.”

Bent u op zoek naar een verdeelinrichting op maat? Bereik ons via marketing.benelux@legrand.com