A'DAM toren

Toren Overhoeks Amsterdam

A'DAM toren

Zucchini railkoker stijgt tot grote hoogte

Toren Overhoeks werd de afgelopen twee jaar flink onder handen genomen. Inmiddels heeft de toren niet alleen een ander uiterlijk, maar ook een andere naam: A’DAM Toren. Aannemer J.P. van Eesteren B.V. gunde Dijkink Elektra van de Van Losser Installatiegroep de elektrotechnische installatie. Legrand Nederland leverde het Zucchini SCP railkokersysteem aan dit spraakmakende project.

Het gebouw uit de jaren zestig is een monument van architect Arthur Staal. Het is één van de eerste prefab gevels in Nederland in een hoogbouwtoren. Tijdens de renovatie is alleen het betonskelet blijven staan. Als eerste werd de toren met prefab gevelelementen compleet met kozijnen steigerloos gebouwd. Voorjaar 2015 werd de ‘kroon’ erop geplaatst. Pas nadat de ruwbouw en de gevel van de toren klaar was, werd de parkeergarage gebouwd. Het gebouw kent duurzaamheidsklasse BREEAM ‘excellent’. Het was een renovatie uitdaging om dit bestaande gebouw optimaal te isoleren.


A'DAM toren: nieuwe toeristische attractie

De 100 meter hoge A’DAM Toren aan de IJ-oever in Amsterdam Noord werd in 1966 ontworpen door de Nederlandse architect Arthur Staal in opdracht van Koninklijke Shell. Het gebouw was bij veel Amsterdammers dan ook beter bekend als de “Shell-toren”. Afgelopen zomer werd de toren na een renovatie van twee jaar onder architectuur van Claus en Kaan Architecten herdoopt tot A’DAM Toren. De toren doet nu dienst als kantoorruimte, uitgaansgelegenheden en observatiepunt met een ronddraaiend restaurant. Aannemer J.P. van Eesteren B.V. zorgde voor de transformatie.

Rond 1965 besloot de directie van Shell aan de IJ-oever een nieuw gebouw te laten bouwen voor de directie en de algemene diensten van het Shelllaboratorium. Arthur Staal werd gekozen als architect. Staal ontwierp een kantoortoren die 45Æ gedraaid staat ten opzichte van de IJ-oever. Hieraan ontleent de toren zijn oorspronkelijke naam Toren Overhoeks.

Op de nieuwe toren komt een zogenaamde kroon: een groot skydeck, dat één van de toeristische attracties van Amsterdam moet worden. Onder die kroon komt een restaurant met een ronddraaiende vloer. Net als bij de Rotterdamse Euromast kunnen bezoekers ook per lift meteen naar het skydeck. Verder komt er in de A’DAM Toren een hotel met 110 kamers en aan de muziekindustrie gerelateerde bedrijven.


Railkoker voor compacte bouw

Dijkink Elektra kreeg de opdracht voor de gehele elektrotechnische installatie. “In ons bestek stond al dat we een railkokersysteem moesten gebruiken. Het is een compacte manier van bouwen en dat is bij een toren noodzakelijk”, zegt Henk-Jan Altena, projectleider bij Dijkink. “We hebben een aanvraag uitgeschreven en zijn er met Legrand Nederland uitgekomen vanwege de snelheid van levering en goede prijs vooraf. Maar zeker ook vanwege hun opzet en ontwerp! Als transportleiding omhoog hebben we de Zucchini railkoker type SCP toegepast. En in de schacht Zucchini, type MR. Vanaf de schacht takken we af naar de verdeelkasten. Railkoker is op dit project gebruikt als voeding van alle kasten.”

LINKS HENK-JAN ALTENA (DIJKINK ELEKTRA) EN RECHTS JAAP BAARS (LEGRAND NEDERLAND)

“Vanaf het begin hebben gewerkt in vol wederzijds vertrouwen”, zegt Henk-Jan. “Normaal meet je railkoker ter plekke in. Hier moest het al op papier ingemeten worden. We kwamen erg onder druk te staan, omdat we spanning moesten leveren in de toren voor de rest van de bouwactiviteiten. Onze engineering en die van Legrand hebben goed met elkaar meegedacht. We hebben zelfs een railkoker kunnen laten vervallen door voor een hoger amperage van de andere railkoker te kiezen. Dit werkt kostenbesparend. De railkoker zou eerst op de verdeler boven aangesloten worden, maar door hem beneden aan te sluiten konden we 25 meter aan railkoker besparen! Het was een heel spektakel om dit voor elkaar te krijgen. Er moesten gaten worden gemaakt in dragend beton in de wanden. Maar het is gelukt! De railkoker gaat nu mooi onder de lift door, uiteraard wel met meer hulpstukken. We hadden hier te maken met bouwkundige restricties. We mochten met de railkoker niet door de liftschacht. We zaten met een zeer beperkte bestaande ruimte en daarmee moesten we wat creëren. Samen hebben we gepraat om het voor elkaar te krijgen. Eerst zouden we achterop de verdeelkast aankomen en nu zitten we aan de zijkant van de verdeelkast, want de verdeler was inmiddels ook weer opgeschoven in de plannen.”

Technisch puzzelstuk

“Een andere uitdaging zijn de verschillende commerciële activiteiten in het gebouw. De toren heeft veel kleine huurders, die allemaal andere wensen hebben en daar zitten weer andere vermogens aan vast. We hebben 25 aftakkasten van 160A besteld, zodat we hier later alle kanten mee opkonden. Dit werkt efficiënter dan afwachten wat de wensen precies worden. En als laatste meesterwerk kwam de kelder. Er was nauwelijks ruimte en wat we moesten realiseren was een complexe legpuzzel! Tijdens de montage van railkoker heb je maar een bepaalde flexibiliteit. Je kunt niet even een stukje railkoker omknikken. Dat denken andere partijen nog wel eens. Maar het is allemaal gelukt. We zijn er trots op. De kelder is echt een mooi stukje engineering”, zegt Henk-Jan. Ik vind een technische puzzel leuk, maar op een geen moment ben je ook blij dat het aangesloten is en dat het allemaal werkt.”