Centraal Station Tilburg

CS Tilburg

Centraal Station Tilburg

Project ITL op Centraal Station Tilburg loopt als een trein

Het Centraal Station Tilburg wordt flink gerenoveerd. Het project van een slordige 35 miljoen euro startte in 2013 in opdracht van ProRail en wordt gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeente Tilburg, NS Stations, provincie Noord-Brabant en ProRail zelf. Bouwbedrijf Besix, dat ook in Utrecht een deel van het station bouwt, kwam als winnaar uit de inschrijving. ITL verzorgt voor deze aannemer alle W- en E-installaties en koos voor de producten van Legrand Nederland, zoals kabeldraagsystemen, verdeelkasten en Zucchini railkokersystemen.

Startdatum project: 11-2014
Oplevering project: 10-2016

Toegepaste producten Legrand:

Zucchini railkokers
4 grote hoofdverdelers
7 onderverdelers
Minkels kasten
Ladderbaan

Henk Beusekamp (Legrand), Erwin Stuijk en Terus Sluijs (ITL)

Het aantal reizigers dat gebruik maakt van station Tilburg groeit gestaag. Zijn dit er nu nog 30.000 per dag, in 2020 zullen er al 40.000 reizigers per dag zijn. Om de nieuwe passages van de voorzijde naar de achterzijde van het station te kunnen realiseren, werd er een gespecialiseerd planbureau aangetrokken voor een strakke planning met militaire precisie. Omdat er dan tijdelijk geen treinen rijden, is dit het startsein van een razendsnelle, grote, regionale opknapbeurt aan het spoor en de viaducten. Een unieke kans!

In de nieuwe tunnel worden momenteel winkels en horecagelegenheden gebouwd. “Het is een leuk project, omdat we alles van A tot Z regelen”, zegt Erwin Struik, leidinggevend monteur ITL. “We zijn verantwoordelijk voor alle disciplines, ook de werktuigbouwkundige installaties. Hiervoor zijn we in dit project een samenwerking aangegaan met B&V techniek, die de werktuigbouwkundige installaties verzorgt. Technisch zijn we dus eigenlijk hoofdaannemer. Het is het grootste project dat ik tot nu toe gedaan heb. Er lopen acht man rond die ik leiding moet geven. Je moet jezelf uitschakelen als monteur. Zelf monteren, daar kom ik echt niet aan toe”, zegt Erwin.

“De grootste uitdaging hier is het publiek, want het station draait gewoon door”, zegt Terus Sluijs, projectleider bij ITL. “We hebben steeds een heleboel tijdelijke voorzieningen moet maken. Het gaat hier om vooruitdenken, plannen en op het laatste moment creatief zijn. Er zijn tijdens het inschuiven van de nieuwe passagetunnel twee complete perrons dwars door midden gezaagd. Dat was een enorme operatie! De nieuwe tunnel hangt in verband en moest deels op gestabiliseerd zand geschoven worden. Dat moest op millimeterniveau kloppen. Nu zijn we in fase twee beland en verzorgen we het installatiewerk voor het commerciële gedeelte aan de buitenzijde van het gebouw.”

Zelf voor Zucchini gekozen

“Legrand Nederland is één van onze vaste leveranciers voor de kabelgootsystemen en schakel- en verdeelinrichtingen. We hebben hier zelf de beslissing genomen om te kiezen voor het Zucchini railkokersysteem in plaats van losse kabels”, zegt Terus. “Anders hadden we met veel vuistdikke voedingskabels van links naar rechts gemoeten. Dat werkt hier niet. Je hebt maar een beperkte inbouwruimte. Het is “kruip-door-sluip-door” en je hebt met grote vermogens te maken!”

“De winkelunits krijgen allemaal een basisaansluiting in elektra, data, verwarming en koeling. Plug and Play. Alles wordt centraal geregeld. Voor de voeding van de commerciële ruimten was bestekmatig al een railkokersysteem voorgeschreven. We hebben dit dus uitgebreid naar het gehele project. Voor de uitvoering is onze keuze op Zucchini gevallen.”

“We hebben een jarenlange relatie met Legrand Nederland”, zegt Terus. “Het had mijn voorkeur om het gehele energiedistributie bij één leverancier te leggen, voor de rust en duidelijkheid. Voor mij geeft dit een stuk ontlasting in de engineering en voorbereiding. We zijn zeer tevreden over onze keuze. VSK Kastenbouw uit Best heeft de hoofd- en onderverdeelkasten gebouwd. Een fijn bedrijf om mee samen te werken. Zeker voor de coördinatie van de railkokersystemen aangesloten op de verdeelkasten. Dan is voor dat deel mijn zorg weg! Net voor de kerst werden de toegangspoortjes (OVCP) in gebruik genomen. Voor ons een spannend moment als installatieverantwoordelijk. We zaten hem te knijpen toen de knop omging, maar we hebben geen enkele storing gehad en ook geen valse brandmelding! Echt een project, dat loopt als een trein!”

Installatie Techniek Louwer (ITL) uit Oudewater is een middelgroot installatiebedrijf. Het bedrijf is in razendsnel tempo gegroeid. Inmiddels zijn er 30 mensen in dienst. ITL bouwt elektrische installaties in de utiliteitsbouw op werkterreinen, zoals elektrotechniek, datanetwerken, beveiliging, service en onderhoud, W-installaties en industriële automatisering.