Tweede Coentunnel

Coentunnel

Tweede Coentunnel

Vlottere doorstroming rondom Amsterdam met Tweede Coentunnel

Croon Elektrotechniek realiseert volledige elektrotechnische installatie

De Tweede Coentunnel ligt direct naast de bestaande Coentunnel, die landelijk bekend is vanwege de dagelijkse files op de A8 (in de ochtendspits) en de A10-West (in de avondspits). Met de bouw van de nieuwe tunnel in combinatie met de Westrandweg (A5) zal dit binnenkort verleden tijd zijn. De kosten worden geraamd op 2,1 miljard Euro. De Tweede Coentunnel gaat naar verwachting in het voorjaar van 2013 open voor het verkeer. Croon Elektrotechniek is verantwoordelijk voor de volledige verkeerstunnel technische installatie. Legrand Nederland leverde meer dan één kilometer Zucchini railkokersysteem aan dit uitdagende project.

Leendert Nugteren (Legrand)
Benjamin Mooijaart (Croon Elektrotechniek)
Bert Hoogendijk (Croon Elektrotechniek)

Legrand Nederland leverde meer dan één kilometer Zucchini railkokersysteem

De Tweede Coentunnel telt drie vaste rijstroken richting Zaanstad en twee wisselstroken voor de rijrichting, waarin het op dat moment het drukste is. Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en de nieuwe Westrandweg (A5) zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het westelijk havengebied van Amsterdam. De A10-West wordt verbreed om een goede doorstroming te bevorderen van en naar de Coentunnel. Daarnaast worden de A8 en het Coenplein aangepast. Wanneer de Tweede Coentunnel en de Westrandweg klaar zijn, wordt de huidige Coentunnel gerenoveerd. In 2014 wordt het volledige tracé opengesteld voor het verkeer en zal er letterlijk “licht zijn aan het einde van de tunnel” voor veel forensen.

“We zijn begonnen om een visie neer te leggen, zeg maar een ‘tunnelvisie’. Coentunnel Company (CCY) heeft dit project aangenomen met aansluitend 24 jaar onderhoud”, zegt Bert Hoogendijk, hoofd uitvoerder bij Croon Elektrotechniek. De eerste jaren heeft Croon besteed aan het vertalen van het contract naar een System Design (definitief ontwerp en uitvoeringsontwerp), daarna startte de realisatiefase. Het is in alle opzichten een uitdagend project. Infra is nog een redelijk nieuwe tak binnen Croon. Onlangs ben ik zelf van utiliteit naar infra overgestapt”, zegt Bert. “De eerste paar maanden was dat best lastig. Alles is anders, in de utiliteit schakel je sneller tussen projecten. Hier ga je in alle opzichten volledig de diepte in met één project. We zitten hier letterlijk 15 meter onder het wateroppervlak en een tunnel vraagt heel wat op het gebied van de veiligheidseisen!” “Wat het extra complex maakt, is dat de eerste Coentunnel én de huidige weg operationeel moesten blijven voor het verkeer”, zegt Benjamin Mooijaart, assistent projectleider bij Croon Elektrotechniek.

Veilige tunnel

“Wat betreft veiligheid is in deze tunnel met veel punten rekening gehouden. Overal hangen straks camerasystemen met zichtmeting”, vervolgt Benjamin. “De verkeerscentrale in Velzen houdt continue een visuele controle bij wat er ieder moment van de dag in de tunnel gebeurt. En het is verder zeer onwaarschijnlijk dat hier ooit de stroom zal uitvallen. We hebben extreme redundantie ingebouwd. Als heel Nederland plat gaat, blijft de Coentunnel draaien! Wij kunnen ons geen veiligere tunnel ter wereld voorstellen.”

“Betrouwbare energievoorziening is essentieel voor dit project”, zegt Benjamin. “Er zijn altijd wat dingen die tegenzitten, maar het was ook geen standaard levering van een paar railkokers. Legrand Nederland heeft hier meer dan één kilometer Zucchini railkokersysteem geleverd en toegezien op de montage. Alles bij elkaar is de samenwerking goed verlopen met Legrand. In de dienstgebouwen zijn de ruimten heel krap, grote stukken zijn aangelegd op kruiphoogte. En dit terwijl er systeemonderdelen van 150 kg bij zitten! Het grote voordeel van railkoker is natuurlijk de compactheid van het systeem. Zeker bij de enorme vermogens waar we het hier over hebben. Een kabelinstallatie vraagt veel meer ruimte en die is hier gewoonweg niet overal beschikbaar.”

Maatwerk

“Railkoker moet je wel altijd op locatie inmeten”, zegt Benjamin. “Je komt gaandeweg onvoorziene dingen tegen. In de praktijk blijkt het er toch anders uit te zien en dan was het weer opnieuw terug naar de tekentafel. Leendert Nugteren, Projectleider bij Legrand Nederland heeft dat, gezien de complexiteit, snel en vakkundig voor ons gerealiseerd. Een railkoker is maatwerk. Het is geen hightech product, maar het is wel een heel belangrijke installatie voor de energievoorziening. De railkoker moet volledig betrouwbaar zijn. Dat begint al bij het voorwerk. Je moet de installatie van railkoker op een fatsoenlijke manier doen. Het Zucchini railkokersysteem zit er gewoon netjes in!”, vindt ook Bert. “We hebben hier allemaal veel geleerd. We gaan het hier nu afronden en testen en daarna mogen we het kunstje nog een keer doen voor de oude Coentunnel, maar dan in korter tijdsbestek! Het is dan ook fijn dat Leendert, de montageploeg en wij nu helemaal op elkaar ingespeeld zijn. Dan kunnen we straks weer snel aan de gang.”